Priser för implementering av BankID

Jesse Tinell
2 min readSep 4, 2018

Jag har sammanställt en lista som innehåller kostnader från de olika bankernas pris för att använda BankID. Listan är 100% opartisk och jag har ingen association till någon av dessa banker eller samarbetspartners.

Senast uppdaterad: 2021–03–23

Kostnaden kan variera om du redan är företagskund. Priserna nedan är grundpriser och utgångspriser för ca. 3–5.000 inlogg / signeringar per månad.
Bankerna som listas nedan är dem som säljer BankID enligt bankid.com.

Priser

Nordea

Inloggning: 0.15kr/st
Signering: 0.40kr/st
Fast månadsavgift: 500kr
Uppstartkostnad: 1.000kr

SEB

Inloggning: 0.40kr/st
Signering: 1.10kr/st
Fast månadskostnad: 500kr
“Du betalar också för implementation, förlängning och avslut av certifikatsavtal”. SEB är vägrade ge mig ett något exempel för vad denna kostnad innebär. Dem hänvisar endast till deras hemsida (som ej har några exempel).

Swedbank

Drivs av 2 samarbetspartners: Svensk e-identitet & CGI Sverige

Svensk e-identitet

Inloggning: 0.21kr/st
Signering: 0.99kr/st
Fast månadskostnad: 1.500kr
Uppstartskostnad: 15.000kr
Priserna avser “Mini”-paketet (max 3.000 inloggningar / signeringar per månad). “Premium” (250.000 inlogg/sign kostar 0.16kr för inlogg och 0.77 för signering). Billigare priser om man endast kör inlogg alternativt signering.

CGI Sverige

Inloggning: 0.29kr/st
Signering: 1.47kr/st
Fast månadskostnad: fr. 3.200kr
Uppstartskostnad: 4.700kr

Danske Bank

Mailat 3 ggr, inväntar svar (feb 2019, mars 2019, mars 2021)… ⏰

Handelsbanken

Ingen på Handelsbanken kan hjälpa mig med prisuppgifter. Dem förstår inte vad jag pratar om. Enda svaret är: “BankID är gratis för våra kunder” 😑
Mailat adresser som varken ger svar eller finns.

Prisexempel

3.000 inloggningar (inkl. fast månadsavgift)

Nordea = 950kr
SEB = 1.700kr
Svensk e-identitet = 2.130kr
CGI = 4.070kr

3.000 signeringar (inkl. fast månadsavgift)

Nordea = 1.700kr
SEB = 3.800kr
Svensk e-identitet = 4.470kr
CGI = 7.610kr

Kom igång

Nordea

Kontakt: bankid@nordea.com
Responstid: Snabb (inom 1–2 arbetsdagar)

SEB

Kontakt: bankid@seb.se | 08–763 86 65
Responstid: Snabb (inom 1–2 arbetsdagar)..
Minuspoäng: Dem svarar inte på min fråga gällande exempelkostnad för “implementation, förlängning och avslut av certifikatsavtal”.

Swedbank

Kontakta någon av deras samarbetspartners nedan: CGI Sverige AB eller Svensk e-identitet AB.

CGI Sverige AB

eServices@cgi.com
Responstid: 2 dagar.
Minuspoäng: Dem vill ta ett telefonmöte. När jag frågade om ett prisexempel med hänvisning till denna artikel uteblev svar.

Svensk e-identitet AB

Kontakt: info@e-identitet.se
Responstid: Inget svar

Danskebank

bankid@danskebank.se (Funkar ej?! Får inget svar efter 3 st mail)

Handelsbanken

08–7016883
Responstid: Ingen respons per mail. Telefonsupport vet inte om denna företagstjänst.

Summering

Nordea vinner helt klart på både pris och supportupplevelse.
- Dem svarade snabbt
- Tydliga priser
- Billigast de luxe
- Förstod vad jag pratade om och efterfrågade(tillskillnad från Danskebank)
- Slapp maila flera gånger för att få prisförslag (tillskillnad från CGI)

Jag är inte sponsrad av Nordea! (öppen för förslag dock) 😄

Kontakt

LinkedIn | jessetinell.com

--

--